favoritter

What is the difference between our markets – if any?

Blog posts

Hva er forskjellen mellom våre markeder - om noen?​

Vi har nylig deltatt på messer i Finland, Norge og Nederland for å snakke om hva Hi-Con kan bidra med i prosjekter når det gjelder kunnskap, produkter og løsninger innen balkonger, trapper og broer (broer er forøvrig bare et forretningsområde i Nederland ).

Vår unike High Performance Concrete (høystyrkebetong) gir muligheten til å være innovativ, derfor vurderer vi hvert prosjekt med «nye øyne». Denne tilnærmingen er nyttig for hele prosessen fordi det vil være forskjellige løsninger for hvert enkelt prosjekt.

Videre skal de forskjellige kundene i de ulike markedene redegjøres for, da påvirkningskraften i hele verdikjeden er forskjellige.

Vel, hva er forskjellen mellom våre markeder - la oss ta en titt!

 

Arkitektdager, Helsingfors - Finland

Det finske markedet har nettopp oppdaget Hi-Con sine smale og spesielle løsninger, og derfor er balkongene og trappene veldig populære. Vi skiller oss derfor positivt ut fra mengden som tilbyr «vanlige» betongprodukter. For arkitekter handler det mer om estetikk, for ingeniører handler det om lett vekt og styrke, og for byggherrer er det holdbarhet som skaper interessen.

Våre balkongløsninger er for det meste «boks balkonger». Spesielt for disse prosjektene er at vi kan tilby mye lettere løsninger enn om prosjektet ble bygget med vanlige betongelementer. Det er også mange renoverings-, kontor- og leilighetsprosjekter i hovedstadsområdet som trenger små og lette utkragede balkonger.

Når det kommer til trappeprosjekter, er rettløpstrapper/musetrapper de mest populære. Våre løsninger i høystyrkebetong ser ekstremt slanke ut, og skiller seg fra trappene som har blitt brukt i flere tiår i Finland. Det er derfor de er så populære.

Etterspørselen etter fasadeprosjekter er også bra, da byggherrene vektlegger den gode holdbarheten, og alle andre fordelene som skapes med High Performance Concrete.

 

 

Architect @ Work, Oslo - Norway

Messen var godt til besøkt og totalt 1000 arkitekter var til stede, og mange snakket positivt om våre løsninger i High Performance Concrete (høystyrkebetong).

Utfordringen i det norske markedet er imidlertid at arkitekten ikke har samme innflytelse når det gjelder beslutninger i prosjekter som i eksempelvis Danmark. Du vil derfor oppleve stor entusiasme fra arkitekter som ønsker å bygge med oss, men til slutt er det entreprenøren som bestemmer og i noen tilfeller erstattes våre løsninger med billigere materialer. Disse vil derfor ikke gi de egenskapene som arkitekten opprinnelig ønsket seg. Dette kan f.eks være at en «vanlig» balkong får søyler, mens vår løsning ikke trenger søyler. Noen ganger blir balkongene vesentlig mindre ved å utelate Hi-Con sin løsning, noe som igjen vil gå utover sluttkunden og i neste omgang gi lavere markedsverdi på leilighetene.

Våre høystyrkebetong blir vanligvis sammenlignet med vanlig betong, og fordi vårt materiale er dyrere å produsere, kan dette betraktes som en ulempe for kunden. Men man kan ikke sammenligne høystyrkebetong med vanlig betong.

Våre balkonger kan faktisk i mange tilfeller gjøre hele byggeprosjektet betydelig billigere.

Dette kan forklares ved at vesentlig lavere vekt oppnås, og kostnaden for fundament, armering, beslag, p-dekke,søyler/bjelker, montasje etc. reduseres.

Våre balkongløsninger er helt unik fordi vi kan lage større balkonger som er søylefrie. Faktisk kan balkongene ha en utkraging på opptil 3,5 meter!

Videre er den lave vekten på balkongene ekstremt viktig når det gjelder renoveringsprosjekter, da lav vekt er viktig, samtidig som at innfestingsmuligheter i den gamle fasaden er begrenset.

Når det gjelder trapper, er kundene mer opptatt av det flotte utseendet, noe som har ført til at vi har mange prosjekter på det norske markedet.

Interessen for ferdige fasader øker også, og vi jobber nå med flere forespørsler innen denne produktgruppen. Her er fordelen at de er ekstremt tynne, har god isolasjonsevne, produseres inntil 40m2 størrelse. Du kan også få de ferdigproduserte med tegl i yttersjiktet, noe som sparer deg for mindre jobb i montasjefasen.

 

 

Renoveringsmesse, Hertogenbosch - Nederland

I Nederland kan balkongmarkedet deles inn i balkonger for nye leiligheter og for renoveringsmarkedet på gamle kontorer/ blokker. Våre balkonger er valgt pga nye byggeløsninger og det estetiske utseendet (slanke) og mulighetene til å realisere betydelig større balkongflater. Når det gjelder renoveringsprosjekter, er det faktisk bare ett viktig aspekt, og det er at det er vektbesparende!

At produktet er slanke er et fint tilleggsaspekt, og vi løser ofte et strukturelt problem for en kunde: erstatte eller utvide gamle balkonger med de nyeste teknikkene. Vi ser en trend i Nederland, og det er at du bør kunne tilby en komplett balkong inkludert montering, rekkverk, og prosjektering.

Vi vet alle fordelene med våre produkter, men det er også viktig å markere noen av de vanligste temaene angående det nederlandske markedet, som er følgende: lav vekt og slankere design, lengre levetid, enklere montering, lengre holdbarhet og mindre mulighet for at smuss fester seg til overflaten.

I det nederlandske markedet er balkongene vårt mest populære forretningsområde blant arkitekter og kunder. Når muligheten oppstår, har vi vanligvis mellom 2 og 5 spesielle trappeprosjekter pr år.

Til slutt, men absolutt ikke å til å overse: super smale broer! Nederland er et land hvor hoveddelen av landet ligger under havnivå, noe som betyr at Nederland er fylt med elver og kanaler. Dette skaper store muligheter med vår høystyrkebetong.

 

 

Forskjellen mellom våre markeder

Høystyrkebetong er ofte sammenlignet med vanlig betong. Det er derfor naturlig å konkludere med at våre løsninger blir dyrere ved første øyekast. Den generelle oppfatningen av Hi-Con på markedene er som en leverandør av produkter til betongindustrien, og utfordringen er å øke bevisstheten i markedene med fokus på hva vi egentlig gjør og skape andre og gode løsninger i høystyrkebetong!

Det unike salgsargumentet varierer avhengig av markedene, for eksempel i Nederland er våre balkonger valgt pga de nye byggeløsningene og pga av det estetiske utseendetsamt muligheten for en betydelig større balkongflate. I Finland er det «boks balkonger» som er i fokus. På det norske markedet møter vi stor entusiasme fra arkitekter som ønsker å skape nye og spennende løsninger, men til slutt er det entreprenøren som tar den endelige avgjørelsen.

Selv om utfordringene og interessefeltene kan være forskjellige på tvers av våre markeder, er vi sikre på at våre høyt dedikerte medarbeidere er klare til å utforske mulighetene!

Du er velkommen til å kommentere eller stille spørsmål på slutten av WordPress-utgaven av bloggen, som finnes her.

FORFATTER AV DETTE INNLEGGET

Morten W. S. Johannesen
Brand Manager

GUNNAR RØSTE
COMMERCIAL MANAGER - HI-CON NORWAY